سرزمین من آریا

تاریخ و تمدن ایران

سرزمین من آریا

تاریخ و تمدن ایران

روز کورش بر همه ایرانیان مبارک باد

 

روز 29 اکتبر، روز کورش بزرگ، و سالگرد صدور اولین منشور حقوق بشر، را گرامی بداریم25 قرن پیش، در زمانه ای که توحش بر زندگی انسان ها چیرگی داشت، بیانیه ای انسان مدارانه و متمدنانه بر کتیبه ای خطاب به مردم «چهار گوشه جهان» نوشته شد که به مسایلی مهم در ارتباط با حقوق انسان می پرداخت؛ مسایلی که نه تنها در آن زمانه که قرن های قرن پس از آن و حتی امروزه نیز می تواند الهام بخش همه کسانی باشد که به انسان، و حقوق او باور دارند.

این بیانیه که به نام «منشور کوروش بزرگ» شناخته می شود، بر الغای تبعیضات نژادی و ملی، آزادی انتخاب محل سکونت، الغای برده داری، آزادی دین و مذهب و تلاش برای صلح پایدار میان ملت ها تاکید کرده است. این منشور، که از سوی مردمان ایران زمین و از زبان رهبر سیاسی خود کورش بزرگ، پایه گذار اولین امپراتوری جهان به بشریت هدیه شده، در سال 1971 از سوی سازمان ملل متحد به عنوان اولین اعلامیه حقوق بشر جهان شناخته شد و، بدینسان، این افتخار به نام ایران، به عنوان مهد نخستین اعلامیه ی حقوق بشر، در تاریخ جهانی ثبت شد.
اکنون و شوربختانه ، ملت ایران از این حقوق، که خود در درک، اعلام و تصویب آن سهم داشته اند، برخوردار نیست و حتی آرامگاه و شهر کوروش بزرگ، که از سوی سازمان یونسکو به عنوان «مکانی مقدس» در لیست گنجینه های بشری ثبت شده، به شکل های مختلفی (عمدی و غیر عمدی) در خطر ویرانی جدی قرار داده است.
کمیته بین المللی نجات پاسارگاد، که سه سال است به وسیله ی گروه بی شماری از فرهنگ دوستان و علاقمندان به میراث های ملی و جهانی ایران تشکیل شده، بار دیگر، در سالروز صدور منشور کورش بزرگ، با تقدیم بیشترین و بهترین شادباش های خود، از همه ی دوستداران حقوق بشر و علاقمندان به میراث های ملی و جهانی تقاضا دارد که مصرانه و مداوم از سازمان های حقوق بشر، سازمان ملل و به خصوص یونسکو بخواهند تا این گنجینه بشری را، (که تقدس خود را از اهمیتی که کورش بزرگ برای انسان می شناخت به دست آورده) از ویرانی بیشتر نجات دهند.

نظرات 3 + ارسال نظر
آذر کیوان شنبه 7 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 08:35 ب.ظ http://azarkeyvan.blogfa.com

روز کورش بر تمام عدالت و آزادی خواهان و دوستداران فرهتگ و تاریخ ایران زمین مبارک باد

باشد که نام این ابر مرد تاریخ را را زنده بداریم و پاسدار میراث گرانبهایش باشیم

به خاطر پست متناسبتون ممنون

آذر کیوان جمعه 13 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 09:17 ق.ظ http://azarink.blogfa.com

سلام خسته نباشید

لطف کنید وبلاگ رازهای آتشین رو (به نفیرنامه ی یک معلم)و با آدرس جدید که درج شده لینک کنید

با سپاس بی کران
http://azarink.blogfa.com

آمنه سه‌شنبه 17 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:23 ق.ظ

سلاااااااااااااام.وبلاگت حرف نداره .خوش به حالت لااقل تو با دست به قلمت حرفاتو میتونی بزنی امامن حرفامو نمیدونم چطوری وبا چه قلمی حک کنم تا خالی شم.این هم یه نعمت خدادادیه که تو داری پس قدرش رو خوب بدون .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد